Oppsummering av junior EM Praha

25.06.2022

Med en tropp på 14 stk, fordelt på utøvere, coacher og støtteapparat så hadde vi en kort men en god inngang til årets Jr. Europamesterskap i Praha. Vi fikk ingen tellende resultater, men Annika Sælid var svært nærme med et knepent tap på flagg i kvartfinalen , 0-0 etter full tid.

Når en ser på kampene generelt så har vi i perioder av kampene vært 100% med, men vi holder ikke helt ut samt at flere blir usikre på seg selv under kampene.

De fleste kampene som vi tapte ble avgjort de siste 30 sek. Når en da ligger under så må en satse, selv om risiko for å bli scoret på også blir større i denne perioden.

Vi må bli råere - gripe øyeblikket, det er faktisk alt en fighter har der og da! Bygge opp selvtillit og troen på oss selv.

Norsk Karateforbund har laget en god plan for høsten i løpet av oppholdet, denne informasjonen kommer vi ut med om noen uker. Høstens store stevne, Jr. VM, kommer raskt på oss alle. Derfor må vi alle lage en god treningsplan igjennom sommeren.

Vi ønsker å jobbe tettere med utøverne og sammen strukturere en treningsplan som vil kunne økte treningsmengden samt den spesifikke kumite treningen.

Trener teamet skal også bruke sommeren godt, vi må og trene på forbedringer samt sette en tydelig struktur på vårt nye landslag som kommer til å inneholde ca. 40 utøvere, hvor vi ønsker å ha en bred dialog med trenere og utøvere.

Vi må jobbe smartere enn mange andre land som har store ressurser, dette har vi fått til før, vi har ALLTID tatt medaljer på 80,90,2000 og 2010-årene og vi skal klare det i 2020-årene. Et av våre viktigst grep, blir å jobbe med det mentale, som bla. Troen på det du kan, Verdier, Fryktløs, Stress, Misunnelse, Balanse, Egoisme, gi av deg selv og ikke minst ta et valg!

Det som vi nå sammen jobber med kan bli vanskelig, men det er mulig!

Ha en riktig god og aktiv sommer, ikke en sommer ferie - ta de rette valgene også i sommer!

Sportslige hilsen

Norsk Karateforbund v/ Sportssjef